Arbejdet med digitale kompetencer vha. mikroskop til I-Pad.
”En mariehøne er interessant i sig selv”.
– Refleksioner over pædagogisk brug
Børnene optages i brugen af mikroskopet, ved at undersøge ting, der er velkendte for dem i dagligdagen. Det være sig glimmer på tøjet, en gaffel eller en tusch, hvor det må antages at de har kigget på genstanden og undersøgt den mange gange før. Genstande hvorpå de kender formen, tyngden, materialet og som de har hele den sansemotoriske oplevelse og erfaring omkring.
Vores erfaring er altså at børnene optages af det nære. Vi antager at de går fra at undersøge ting i helheden til at undersøge tingene i delene. Vi baserer denne antagelse på observationer af, hvad børnene selv vælger og hvad de optages af, når de har I-paden i hånden.
Derfor anser vi ikke mikroskopet som relevant for de mindste, de er stadig ved at undersøge gaflen; de er stadig ved at undersøge tingene i deres helhed og deres sammenhænge.
Det pædagogiske formål er derfor vigtigt at tænke ind. Vil vi have børene til at undersøge noget bestemt, er det vigtigt der er arbejdet med helheden først.
Vi ser mikroskopet som særdeles velegnet, som en del af et større pædagogisk tilrettelagt forløb, eks. et emneforløb om efteråret i skoven, idet et større pædagogisk forløb omkring brugen af netop dette mikroskop, vil blive på et noget tyndt grundlag (se mere under punktet Praktiske erfaringer). Lad børnene beskrive hvad de ser under mikroskopet og børnene vil begynde at drage sammenligninger og paralleller til andre velkendte ting.
I brugen af mikroskopet er det også muligt at præsentere barnet for en æstetisk udtryksform. Det er let for barnet at eksperimentere med at tage nogle æstetiske smukke billeder, af eks. salt drysset på et bord eller blomsterblade. Men også billeder der muligvis vil efterlade andre følelser og sanseindtryk.
Inklusion
Mikroskopet er velegnet som et led i en inklusionsproces, idet det fungerer som et fælles tredje, og dermed er det egnet som en mediator for fællesskaber. Dette har en inkluderende effekt. Her mødes børn omkring noget fælles, der kan skabe undren og som giver fælles oplevelser.
Endvidere lægger arbejdet med mikroskopet op til at arbejde i mindre grupper, hvilket kan være fordelagtigt i arbejdet med at skabe nye fællesskaber og derved fremme inklusionen.
Læreplanstemaer og indsatsområder
Det er vores erfaring, at det vha. af mikroskopet er muligt at berøre alle emnerne i læreplanstemaerne, samtidig med at indsatsområderne digitalisering og science er i fokus.
Barnets digitale kompetencer
Mikroskopet er medvirkende til at barnet udvikler sit kendskab til brugen af digitale medier. Det præsenteres for en ny måde, at undersøge sin egen virkelighed og hverdag på gennem brugen af digitale medier.
Praktiske erfaringer
Før man anskaffer sig et mikroskop er det vigtigt at gøre sig nogle overvejelser omkring hvad formålet er. Skal det bruges inde eller ude?
Der er flere udfordringer omkring netop dette mikroskop, der gør at arbejdet med det i praksis kræver voksenstøtte.
Det er ikke muligt, at have beskyttelse på I-paden når mikroskopet er fastgjort til den, hvilket betyder at den bliver meget sårbar, både i forhold til vand/fugt og glasset på skærmen. Så hvis det er formålet, at børnene selv skal gå på opdagelse og styre processen og det skal være tilgængelig og skabe undren i hverdagen, findes der andre alternativer på markedet, som egner sig bedre til børn i daginstitutioner.