På denne side kan du se en beskrivelse af apps som kunne være nyttige i arbejdet med børn i alderen 0-2 år.
De apps der beskrives her, har børnenes læring i centrum.
Wuwu & Co – en Step In bog for børn, hvor man “træder ind” i historiens rum, og bliver en del af fortællingen.
“Det er den koldeste vinter i to tusind år. Wuwu og hendes venner i skoven er søgt hen til Det Lille Røde Hus, for at bede om din hjælp…”
Du kan læse – eller høre – historien om Wuwu og skovens andre væsener, når din iPad ligger ned. Når du rejser iPad’en op, kigger du pludselig ind i skoven, hvor væsenerne bor. Her kan du opleve Wuwus finurlige verden, og skal bl.a. i løbet af historien bruge din iPad på forskellig vis, fx ryste den for at få sneen ned fra træet, råbe ind i den for at vække Gregers’ søskende, eller finde en gul farve med kameraet for at tænde lygterne i den mørke og kolde vinternat.
Wuwu & Co. er en Step In bog, der åbner et magisk vindue ind til fortællingens rum. Det er en sød fortælling med overraskende fysiske interaktioner. Step In bøgerne lærer børnene om interaktionen mellem den fysiske og den digitale verden.
Gå på opdagelse i Det Lille Røde Hus, og i de fem verdener i skoven ved at løfte iPaden og pludselig befinde sig i fortællingens rum.
Appen indeholder:
Helt ny, rummelig måde at opleve fortællinger på.
Fem forskellige historier med oplæsningsmulighed.
Nye overraskende måder at interagere med din iPad.
Ingen in-app tilkøb.
Underholdning for hele familien.
Forfatter: Merete Pryds Helle
Illustration og art direction: Kamila Slocinska
Producer: Aksel Køie
Interaktionsdesign: Tim Garbos
Programmering og teknisk design: André Taono
Musik og lyd: Jesper Ankarfeldt
Oplæsning: Morten Søndergaard
App’en er udgivet af Touchbooks med hjælp fra Statens Kunstfond, og er udviklet af Step In Books.
Touchbooks: http://www.touchbooks.dk
Statens Kunstfond: http://www.kunst.dk/statens-kunstfond/om-statens-kunstfond/
Step In Books: http://stepinbooks.com
Arbejdet med digitale kompetencer vha. mikroskop til I-Pad.
”En mariehøne er interessant i sig selv”.
– Refleksioner over pædagogisk brug
Børnene optages i brugen af mikroskopet, ved at undersøge ting, der er velkendte for dem i dagligdagen. Det være sig glimmer på tøjet, en gaffel eller en tusch, hvor det må antages at de har kigget på genstanden og undersøgt den mange gange før. Genstande hvorpå de kender formen, tyngden, materialet og som de har hele den sansemotoriske oplevelse og erfaring omkring.
Vores erfaring er altså at børnene optages af det nære. Vi antager at de går fra at undersøge ting i helheden til at undersøge tingene i delene. Vi baserer denne antagelse på observationer af, hvad børnene selv vælger og hvad de optages af, når de har I-paden i hånden.
Derfor anser vi ikke mikroskopet som relevant for de mindste, de er stadig ved at undersøge gaflen; de er stadig ved at undersøge tingene i deres helhed og deres sammenhænge.
Det pædagogiske formål er derfor vigtigt at tænke ind. Vil vi have børene til at undersøge noget bestemt, er det vigtigt der er arbejdet med helheden først.
Vi ser mikroskopet som særdeles velegnet, som en del af et større pædagogisk tilrettelagt forløb, eks. et emneforløb om efteråret i skoven, idet et større pædagogisk forløb omkring brugen af netop dette mikroskop, vil blive på et noget tyndt grundlag (se mere under punktet Praktiske erfaringer). Lad børnene beskrive hvad de ser under mikroskopet og børnene vil begynde at drage sammenligninger og paralleller til andre velkendte ting.
I brugen af mikroskopet er det også muligt at præsentere barnet for en æstetisk udtryksform. Det er let for barnet at eksperimentere med at tage nogle æstetiske smukke billeder, af eks. salt drysset på et bord eller blomsterblade. Men også billeder der muligvis vil efterlade andre følelser og sanseindtryk.
Inklusion
Mikroskopet er velegnet som et led i en inklusionsproces, idet det fungerer som et fælles tredje, og dermed er det egnet som en mediator for fællesskaber. Dette har en inkluderende effekt. Her mødes børn omkring noget fælles, der kan skabe undren og som giver fælles oplevelser.
Endvidere lægger arbejdet med mikroskopet op til at arbejde i mindre grupper, hvilket kan være fordelagtigt i arbejdet med at skabe nye fællesskaber og derved fremme inklusionen.
Læreplanstemaer og indsatsområder
Det er vores erfaring, at det vha. af mikroskopet er muligt at berøre alle emnerne i læreplanstemaerne, samtidig med at indsatsområderne digitalisering og science er i fokus.
Barnets digitale kompetencer
Mikroskopet er medvirkende til at barnet udvikler sit kendskab til brugen af digitale medier. Det præsenteres for en ny måde, at undersøge sin egen virkelighed og hverdag på gennem brugen af digitale medier.
Praktiske erfaringer
Før man anskaffer sig et mikroskop er det vigtigt at gøre sig nogle overvejelser omkring hvad formålet er. Skal det bruges inde eller ude?
Der er flere udfordringer omkring netop dette mikroskop, der gør at arbejdet med det i praksis kræver voksenstøtte.
Det er ikke muligt, at have beskyttelse på I-paden når mikroskopet er fastgjort til den, hvilket betyder at den bliver meget sårbar, både i forhold til vand/fugt og glasset på skærmen. Så hvis det er formålet, at børnene selv skal gå på opdagelse og styre processen og det skal være tilgængelig og skabe undren i hverdagen, findes der andre alternativer på markedet, som egner sig bedre til børn i daginstitutioner.
En studerende erfarer: Jeg har brugt kameraet til at tage billeder og videoer med.
Alle aldersgrupper, små som stor.
Tag Ipadden med ud på legepladsen, og begynd at filme børnene. F. eks. på løbehjul, cykler eller mooncars. I starten er der måske kun en der vil filmes, men så hen ad vejen kommer der flere og flere. Og det er inkluderende. Prøv igen efter nogle dage eller uger og gør det igen med de samme børn, og se om de kan finde på noget nyt, f. eks. nogle tricks eller andre sjove, skøre ting de nu ellers kan finde på. Og igen vil der kommer flere og flere til. Og proces kan tage igen og igen, og se hvad børnene kan finde på og om der vil blive med at komme børn til.
Denne app er udviklet til forældre med børn mellem 0 og ca. 18 mdr. Mange af øvelserne kan dog også sagtens bruges til børn på 2-4 år, så længe I er stærke nok til at tumle dem.
App’en er udviklet for at give jer ideer til gode, sjove lege og øvelser, som stimulerer jeres barn på et passende niveau og dermed hjælper barnet godt igennem de forskellige motoriske stadier.
Ved at tumle vil I opleve en masse små stjernestunder og I vil knytte stærke bånd af tillid og tryghed. I lærer samtidig jeres barn glæden ved at være fysisk aktiv.
App’en er opdelt i tre aldersgrupper (0-3 mdr, 4-7mdr, 8-12+ mdr.). I hver aldersgruppe findes en beskrivelse af den motoriske udvikling for den pågældende alder. Derefter følger en række aktiviteter og lege, som kan bruges fra den aldersgruppe og frem.
Der er tre øvelser til hver aldersgruppe med i gratis-udgaven af app’en. Der er mulighed for at tilkøbe resten af en aldersgruppe (10-15 øvelser mere) eller købe alle tre aldersgrupper samlet.
Yderligere er der en masse baggrundsviden om, hvad I skal være opmærksomme på, når I tumler, info om sanser, reflekser, balance, kropsstabilitet osv
Gode apps til børn-folder fra biblioteket
Esbjerg Kommunes biblioteker har lavet denne lille inspirerende folder.